logo mg gr
Δευτέρα, Δεκέμβριος 18, 2017
youtubelogo

ΣΑΒΒΑΤΟ 9/7/2011, 21:00: ΕΚΘΕΣΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΡΕΝΑΣ ΚΟΥΡΠΑ

“Τα σκιάχτρα της Σαντορίνης”

Το Σάββατο 9 Ιουλίου θα εγκαινιασθεί στο Μέγαρο Γκύζη η έκθεση ζωγραφικής της Ρένας Κουρπά με τίτλο “Τα σκιάχτρα της Σαντορίνης”. Με το πινέλο της στραμμένο στη φύση της Σαντορίνης και ειδικά στα σκιάχτρα που χρησιμοποιούν οι ντόπιοι αγρότες στο χωράφι ως φόβητρο για κάθε ιπτάμενο «εισβολέα», η ζωγράφος παρουσιάζει τη δουλειά των τελευταίων ετών αποδίδοντας εικαστικά αυτό το αυτοσχέδιο φθαρτό ανθρώπινο δημιούργημα της λαϊκής φαντασίας, το σκιάχτρο.

Επιμέλεια έκθεσης: Γιάννης Παπακωνσταντίνου
Εγκαίνια έκθεσης: Σάββατο 9 Ιουλίου 2011, ώρα 21:00
Διάρκεια έκθεσης: 9 - 29 Ιουλίου 2011

| click για πρόσκληση έκθεσηςclick για αφίσα έκθεσης

Φωτογραφίες από τη βραδυά των εγκαινίων (9/7/2011)

Τα σκιάχτρα της Σαντορίνης
Η Σαντορίνη είναι ένας τόπος ιδιαίτερος, ηφαιστειογενής, με διαχρονικά μοναδικούς επάλληλους πολιτισμούς θαυμαστής συνοχής και πληρότητας. Εξειδικευμένη έκφανση του αγροτικού πολιτισμού του 19ου αιώνα είναι το σκιάχτρο. Από λειτουργική σκοπιά αποτελεί αποτρεπτική κατασκευή προστασίας της καλλιέργειας και των καρπών της, ταυτόχρονα όμως γίνεται αφορμή έκφρασης γλυπτικής δημιουργικότητας.

Τα σκιάχτρα! Γλυπτά αυτοσχέδια δημιουργήματα της λαϊκής φαντασίας, με φόντο την ύπαιθρο, ταπεινά ανθρώπινα ομοιώματα στέκουν εκεί στο χωράφι, παράξενες φιγούρες, φόβητρο κάθε ιπτάμενου ή επίγειου «εισβολέα», ακοίμητοι φρουροί, άψυχοι σιωπηλοί αγροφύλακες, συνεργάτες και αγόγγυστοι βοηθοί στη δούλεψη των αγροτών. Ντυμένα με αποφόρια, κουρέλια και άλλα ταπεινά άχρηστα υλικά, τα σκιάχτρα, φορώντας το ψαθάκι ή κάποιο άλλο «σκιάδι», παριστάνουν τους «μπαμπούλες» στα πουλιά.

Αβίαστα, με μία εντυπωσιακή αμεσότητα, ο πολυμήχανος γεωργός χειρίζεται τη δομή, τους άξονες, τα υλικά, τα χρώματα, τα ανακυκλώσιμα αντικείμενα, δημιουργώντας σύγχρονες εικαστικές εγκαταστάσεις στο καλλιεργημένο τοπίο. Τα σκιάχτρα της Σαντορίνης, πέρα από τη χρηστική τους αξία, παραμένουν σύγχρονα εικαστικά προϊόντα. Κάποτε δημιουργούνταν από ασβέστη, ξύλο και σίδερο. Σήμερα είναι παράγωγα μιας δημιουργικής ανακύκλωσης.

Η διαχρονική παρουσία των σκιάχτρων αλλά και ο συμβολισμός τους ενέπνευσαν τη λαϊκή και την καλλιτεχνική φαντασία, αφού τα συναντάμε σε λαϊκά δρώμενα, παραμύθια, σε τραγούδια και θεατρικές παραστάσεις.

Με το πινέλο της στραμμένο στη φύση της Σαντορίνης και ειδικά στα σκιάχτρα που χρησιμοποιούν οι ντόπιοι αγρότες για να προστατέψουν τις καλλιέργειές τους από τα πουλιά, η Ρένα Κουρπά εκθέτει το ζωγραφικό της έργο των τελευταίων ετών στο Μέγαρο Γκύζη από τις 9 ως τις 29 Ιουλίου. Προσπαθεί να αποτυπώσει την οντότητα των έργων συμμαχώντας με το τοπίο, τον ήλιο, τον άνεμο, το χρόνο, για να αποδώσει αυτό το φθαρτό ανθρώπινο δημιούργημα, το σκιάχτρο.

ΡΕΝΑ ΚΟΥΡΠΑ, ζωγράφος
Η Μεγαλοχωριανή ζωγράφος Ρένα Κουρπά γεννήθηκε στην Αθήνα. Με τη ζωγραφική ασχολήθηκε από νεαρή ηλικία. Σπούδασε στη σχολή A.B.C., όπως επίσης και δίπλα στο διάσημο ζωγράφο Μπότη Θαλασσινό, όπου ειδικεύτηκε στο παστέλ. Μαθήτευσε ακόμα κοντά στο ζωγράφο Κώστα Καλλίνικο και τον Αμερικανό ακουαρελίστα Kirk George Pamikis. Πήρε μαθήματα Ιστορίας Τέχνης στο Κολλέγιο Αθηνών με την Ιωάννα Βετσοπούλου. Σπούδασε παραδοσιακή τεχνική της Αγιογραφίας με την Ανθή Βαλσαμάκη, καθώς και εσωτερική αρχιτεκτονική και διακόσμηση με καθηγητή το Γιώργο Τουρσούνογλου. Έχει μια καλλιτεχνική παρουσία με δεκάδες ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Η Ρένα Κουρπά ξεκίνησε ενεργά με τη ζωγραφική πριν από 35 χρόνια. Το 1995 τιμήθηκε με ειδική διάκριση από την Ομοσπονδία Γαλλικής Κουλτούρας, ενώ έργα της εκτέθηκαν την ίδια χρονιά σε πολλά γαλλικά πανεπιστήμια. Είναι μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Λογοτεχνών.

«Η ζωγραφική για μένα είναι ο εαυτός μου», λέει η ζωγράφος Ρένα Κουρπά. «Ζωγραφίζω καθημερινά, καθώς για μένα δεν νοείται να περάσει ούτε μια ημέρα δίχως να αποτυπώσω το συναίσθημα στο πανί». Η εικαστικός θα παρουσιάσει τη νέα της δουλειά της με “τα σκιάχτρα της Σαντορίνης", του αγαπημένου της νησιού, του τόπου καταγωγής της. Εκεί βρίσκεται το σπιτικό της, το «ορμητήριό» της, όπως το χαρακτηρίζει.